Omnibus 2001
<< powrót

W Zespole Szkół Samochodowych im. Bolesława Chrobrego w Koszalinie kształcą się uczniowie wywodzący się z różnych środowisk, mający niejednakowy dostęp oraz możliwości wykorzystania środków audiowizualnych i poznawania nowości, jak również rozwijania zainteresowań.

Uczniowie prezentują zróżnicowany poziom intelektualny, sposób bycia i zdyscyplinowania. Z reguły trudno ich zachęcić, aby zdecydowali się uczestniczyć w jakichkolwiek zajęciach pozalekcyjnych, tym bardziej, że nauczyciel-bibliotekarz ma o wiele mniejsze środki mobilizujące do dodatkowych zajęć niż nauczyciel dydaktyk.
Ponieważ praca nauczyciela-bibliotekarza z uczniem to nie tylko wypożyczanie książek czy rozmowy na temat lektury, ale i działania dydaktyczno-wychowawcze, jakie występują w pracy pozalekcyjnej, należy zabiegać o miłą, kulturalną atmosferę, służyć daleko idącą pomocą i wówczas można liczyć na harmonijną współpracę i popularność pracy bibliotecznej wśród młodzieży.
Za bardzo ważny element w procesie pracy dydaktyczno - wychowawczej biblioteki szkolnej, uważam stwarzanie warunków do zdrowej rywalizacji w poszczególnych konkursach zarówno między zawodnikami, jak i między klasami. Uwidoczniła się ona wyraźnie w trakcie tegorocznego konkursu-zabawy pod hasłem OMNIBUS, gdzie współpraca zawodników z klasy V technikum, wspieranych odpowiednim dopingiem kolegów z klasy wraz z wychowawcą przyniosła im pierwszeństwo - Omnibusa i wice Omnibusa roku szkolnego 2000/2001.
Tegoroczny Omnibus przebiegał pod hasłem "Jeden z dziesięciu" - na wzór teleturnieju prowadzonego przez Tadeusza Sznuka w telewizji. Do udziału w konkursie zostały wytypowane reprezentacje poszczególnych klas. W połowie października , spotkały się drużyny klasowe na I etapie pisemnym turnieju, z których wyłoniono dziesięciu najlepszych uczniów. Eliminacje te obejmowały zadania z różnych dziedzin wiedzy, które zostały opracowane przez mgr Bogdana Witka - nauczyciela informatyki w naszej szkole - współorganizatora konkursu. Przez kolejne dwa miesiące finaliści mieli możliwość poszerzania wiedzy w czytelni biblioteki szkolnej, w której przygotowałam wystawkę materiałów źródłowych (słowniki, encyklopedie, atlasy, albumy, opracowania naukowe itp.) zatytułowaną "Literatura dla ciekawych świata i spragnionych wiedzy".
W grudniowym finale udział wzięli: dyrekcja szkoły nauczyciele oraz licznie zgromadzona młodzież. Każdy z zawodników dysponował trzema balonikami, które były odpowiednikiem telewizyjnych lampek. Trafne odpowiedzi nagradzane były gorącymi brawami i odpowiednią punktacją, a ich brak utratą balonika. Do ścisłego finału weszli dwaj uczniowie z klasy V technikum oraz uczeń z klasy IV liceum. Zwyciężył Krzysztof Suszka - ubiegłoroczny wice Omnibus. Otrzymał On nagrodę Dyrektora Szkoły - 200 zł a wice Omnibus - 100 złotych. Oto wrażenia uczestników imprezy:
Krzysztof Suszka - Omnibus: - Bardzo się cieszę, że miałem możliwość wzięcia udziału w tak interesującym konkursie. Dało mi to możliwość dowiedzenia się wielu interesujących rzeczy oraz poszerzenia horyzontów.
Sławomir Jarząbek -wice Omnibus: - Przygotowując się do tego konkursu poszerzyłem swoją wiedzę z różnych dziedzin nauki. Podobała mi się taka forma konkursu. Była to świetna zabawa, sprawdzająca jednocześnie wiedzę uczniów. Bardzo satysfakcjonuje mnie zajęcie drugiego miejsca. Ucieszyła mnie również nagroda dyrektora.

Dyrekcja naszej szkoły również pozytywnie oceniła ideę konkursu oraz trud jego uczestników :
Dyrektor Szkoły mgr inż. Jan Chojnacki : - Konkurs ten oprócz tego, że pozwala uczniom pogłębić ich wiedzę to również odrywa nas wszystkich choć na chwilę , ze względu na swoją specyfikę od wszechstronnej w naszej szkole i w naszym życiu techniki. Daje młodzieży możliwość zaprezentowania swoich wszechstronnych zainteresowań, jak również pozwala docenić w sportowej rywalizacji bardziej oczytanego kolegę.
Wicedyrektor mgr Urszula Gellner-Sobieraj : - Według mnie jest to dobra zabawa intelektualna bo łączy rywalizację z wiedzą , tematy poważne z rozrywką. Wytwarza wśród uczniów dobrą atmosferę rywalizacji. Mobilizuje ich do przeglądania różnych poradników i szukania dodatkowej pomocy u nauczycieli, co z kolei aktywizuje kadrę pedagogiczną. Powstaje swoista atmosfera współpracy uczeń-nauczyciel, wytwarza się partnerstwo wiedzy i wzajemna mobilizacja w poszukiwaniu odpowiedzi. Dzięki różnym tematom poziom estetyczny uczniów się rozwija. Proponuję także włączyć do konkursu tematy nawiązujące do malarstwa i muzyki aby rozwijać zmysł estetyczny młodzieży

Wszystkim zainteresowanym formułą konkursu przedstawiam zasady przebiegu tegorocznego OMNIBUSA.

Etap I - pisemny

  1. Czas trwania eliminacji - 1 godzina lekcyjna.
  2. Podczas rozwiązywania zadań nie należy korzystać z żadnych pomocy ani podpowiedzi.
  3. Za rozwiązanie uważa się całkowite i prawidłowe wypełnienie diagramu, zaznaczenie poprawnej odpowiedzi lub podanie kompletnego wyniku.
  4. Za każde rozwiązane zadanie uczestnik otrzymuje określoną liczbę punktów (podaną przy zadaniu).
  5. Wynik uczestnictwa - to suma punktów za wszystkie zadania.
  6. Do finału awansuje 10 uczestników z najwyższą punktacją.
  7. Za korzystanie z podpowiedzi lub niewłaściwe zachowanie uczestnik może być wyłączony z konkursu.

Zadania

  1. Krzyżówka- na podstawie podanych nazw modeli, wpisz do diagramu krzyżówki nazwy firm samochodowych. Litery z pól dodatkowo ponumerowanych do 1 do 9 Utworzą dodatkowe rozwiązanie. (5 pkt.)
  2. Test - "Czy znasz znaczenie słów - dobierz właściwy opis do podanych słów". 16 pytań, za każdy wyraz 0,25 pkt.
  3. Wykreślanka tematyczna. Z diagramu należy wykreślić podane niżej wyrazy w rzędach poziomych, pionowych, ukośnych i wspak. Pozostałe litery czytane kolejno utworzą rozwiązanie. (3pkt.)
  4. Krzyżówka obrazkowa. (1 pkt.)
  5. Algebraf - zadanie polegające na odtworzeniu wyrażeń matematycznych. Każdemu symbolowi odpowiada dokładnie jedna cyfra. Różnym symbolom - różne cyfry. W zadaniu nie występuję cyfra 5. (4 pkt.)
  6. Zadanie logiczne - kostki domina. (2 pkt.)
  7. Sindbad Żeglarz - z 6 rysunków, zaznacz 2 identyczne. (1 pkt.)
  8. Zadanie logiczne - Bitwa morska - podobnie jak w "grze w statki". Zadanie polega na ustaleniu położenia okrętów wojennych. Informacją dla rozwiązujących są liczby na brzegach diagramu, określających liczbę kratek zajętych przez okręty. (2 pkt.)

Etap II - Finał pod hasłem "Jeden z dziesięciu".

  1. Losowanie numerków
  2. pierwsza TURA - Trzy kolejki pytań dla każdego zawodnika 2-ga TURA - Przechodzą tylko ci zawodnicy, którzy zachowali przynajmniej jedną szansę. Jeżeli na pytanie odpowie zawodnik z nr X, to potem on wybiera odpowiadającego. Gra trwa dopóki, dopóty zostanie trzech finalistów.
  3. trzecia TURA - Pytanie na refleks
    1. Kto trzy razy odpowie na pytanie prawidłowo - wybiera następnego odpowiadającego.
    2. Uczestnicy wybierają się wzajemnie do odpowiedzi (za każdą poprawną odpowiedź - 10 punktów, jeżeli sam siebie wybierze - 20 punktów. Za błędną odpowiedź - utrata szansy.
    3. KLAUZULA : W przypadku wyczerpania pytań - zwycięża finalista z największą ilością punktów.

Do finału przygotowaliśmy około 300 pytań, które wpisałam do komputera, po wydrukowaniu, kartki ofoliowałam i dopiero pocięłam (chodzi o łatwość w wykorzystaniu). Konkurs-zabawa pod hasłem OMNIBUS, to kolejna już impreza konkursowa organizowana przeze mnie w tej szkole. Jest to jednak szczególne przedsięwzięcie zwłaszcza, że cyklicznie powtarzające się z roku na rok. W ubiegłym roku szkolnym przebiegała ona pod hasłem "Siedmiu wspaniałych" - gdyż tylko siedmiu uczniów zakwalifikowało się do finału. Stałą pamiątką jest specjalna gablota wyeksponowana przed biblioteką szkolną przedstawiająca zdjęcia OMNIBUSÓW z kolejnych lat szkolnych. Sądzę, że udział w konkursach społecznie aktywizuje młodzież, uczy śmiałego i spontanicznego wyrażania myśli, kształtuje określoną aktywność i wzbogaca osobowość. Ponadto nagrody rzeczowe, jakimi obdarowywani są zwycięzcy - też nie są bez znaczenia dla nastolatka. Mając na uwadze powyższe refleksje i analizując wyniki konkursu - zabawy OMNIBUS, myślę , że udało mi się zainteresować młodzież szkolną oraz nauczycieli wychowawców oraz spopularyzować ideę przy pomocy mediów. W kwietniu br. planowane jest spotkanie reprezentacji naszej szkoły z młodzieżą koszalińskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Dubois, a w przyszłym roku szkolnym (wspólnie z kolegą mgr. Bogdanem Witkiem) zapraszamy chętne placówki oświatowe do wspólnej międzyszkolnej zabawy.

Mieczysława Krajewska
nauczyciel-bibliotekarz

Na górę


©2000-2001 Wszystkie prawa zastrzeżone