W Zespole Szkół Samochodowych im. Bolesława
Chrobrego w Koszalinie kształcą się uczniowie wywodzący się z różnych
środowisk, mający niejednakowy dostęp oraz możliwości wykorzystania środków
audiowizualnych i poznawania nowości, jak również rozwijania zainteresowań.
Uczniowie prezentują zróżnicowany poziom
intelektualny, sposób bycia i zdyscyplinowania. Z reguły trudno ich zachęcić,
aby zdecydowali się uczestniczyć w jakichkolwiek zajęciach pozalekcyjnych,
tym bardziej, że nauczyciel-bibliotekarz ma o wiele mniejsze środki mobilizujące
do dodatkowych zajęć niż nauczyciel dydaktyk.
Ponieważ praca nauczyciela-bibliotekarza z uczniem to nie tylko wypożyczanie
książek czy rozmowy na temat lektury, ale i działania dydaktyczno-wychowawcze,
jakie występują w pracy pozalekcyjnej, należy zabiegać o miłą, kulturalną
atmosferę, służyć daleko idącą pomocą i wówczas można liczyć na harmonijną
współpracę i popularność pracy bibliotecznej wśród młodzieży.
Za bardzo ważny element w procesie pracy dydaktyczno - wychowawczej biblioteki
szkolnej, uważam stwarzanie warunków do zdrowej rywalizacji w poszczególnych
konkursach zarówno między zawodnikami, jak i między klasami. Uwidoczniła
się ona wyraźnie w trakcie tegorocznego konkursu-zabawy pod hasłem OMNIBUS,
gdzie współpraca zawodników z klasy V technikum, wspieranych odpowiednim
dopingiem kolegów z klasy wraz z wychowawcą przyniosła im pierwszeństwo
- Omnibusa i wice Omnibusa roku szkolnego 2000/2001.
Tegoroczny Omnibus przebiegał pod hasłem "Jeden z dziesięciu"
- na wzór teleturnieju prowadzonego przez Tadeusza Sznuka w telewizji.
Do udziału w konkursie zostały wytypowane reprezentacje poszczególnych
klas. W połowie października , spotkały się drużyny klasowe na I etapie
pisemnym turnieju, z których wyłoniono dziesięciu najlepszych uczniów.
Eliminacje te obejmowały zadania z różnych dziedzin wiedzy, które zostały
opracowane przez mgr Bogdana Witka - nauczyciela informatyki w naszej
szkole - współorganizatora konkursu. Przez kolejne dwa miesiące finaliści
mieli możliwość poszerzania wiedzy w czytelni biblioteki szkolnej, w której
przygotowałam wystawkę materiałów źródłowych (słowniki, encyklopedie,
atlasy, albumy, opracowania naukowe itp.) zatytułowaną "Literatura
dla ciekawych świata i spragnionych wiedzy".
W grudniowym finale udział wzięli: dyrekcja szkoły nauczyciele oraz licznie
zgromadzona młodzież. Każdy z zawodników dysponował trzema balonikami,
które były odpowiednikiem telewizyjnych lampek. Trafne odpowiedzi nagradzane
były gorącymi brawami i odpowiednią punktacją, a ich brak utratą balonika.
Do ścisłego finału weszli dwaj uczniowie z klasy V technikum oraz uczeń
z klasy IV liceum. Zwyciężył Krzysztof
Suszka - ubiegłoroczny wice Omnibus. Otrzymał On nagrodę Dyrektora
Szkoły - 200 zł a wice Omnibus - 100 złotych. Oto wrażenia uczestników
imprezy:
Krzysztof Suszka - Omnibus: - Bardzo się cieszę,
że miałem możliwość wzięcia udziału w tak interesującym konkursie. Dało
mi to możliwość dowiedzenia się wielu interesujących rzeczy oraz poszerzenia
horyzontów.
Sławomir Jarząbek -wice Omnibus: - Przygotowując
się do tego konkursu poszerzyłem swoją wiedzę z różnych dziedzin nauki.
Podobała mi się taka forma konkursu. Była to świetna zabawa, sprawdzająca
jednocześnie wiedzę uczniów. Bardzo satysfakcjonuje mnie zajęcie drugiego
miejsca. Ucieszyła mnie również nagroda dyrektora.
Dyrekcja naszej szkoły również pozytywnie
oceniła ideę konkursu oraz trud jego uczestników :
Dyrektor Szkoły mgr inż. Jan Chojnacki : - Konkurs
ten oprócz tego, że pozwala uczniom pogłębić ich wiedzę to również odrywa
nas wszystkich choć na chwilę , ze względu na swoją specyfikę od wszechstronnej
w naszej szkole i w naszym życiu techniki. Daje młodzieży możliwość zaprezentowania
swoich wszechstronnych zainteresowań, jak również pozwala docenić w sportowej
rywalizacji bardziej oczytanego kolegę.
Wicedyrektor mgr Urszula Gellner-Sobieraj : - Według
mnie jest to dobra zabawa intelektualna bo łączy rywalizację z wiedzą
, tematy poważne z rozrywką. Wytwarza wśród uczniów dobrą atmosferę rywalizacji.
Mobilizuje ich do przeglądania różnych poradników i szukania dodatkowej
pomocy u nauczycieli, co z kolei aktywizuje kadrę pedagogiczną. Powstaje
swoista atmosfera współpracy uczeń-nauczyciel, wytwarza się partnerstwo
wiedzy i wzajemna mobilizacja w poszukiwaniu odpowiedzi. Dzięki różnym
tematom poziom estetyczny uczniów się rozwija. Proponuję także włączyć
do konkursu tematy nawiązujące do malarstwa i muzyki aby rozwijać zmysł
estetyczny młodzieży
Wszystkim zainteresowanym formułą konkursu
przedstawiam zasady przebiegu tegorocznego OMNIBUSA.
Etap I - pisemny
- Czas trwania eliminacji - 1 godzina lekcyjna.
- Podczas rozwiązywania zadań nie należy korzystać z żadnych pomocy
ani podpowiedzi.
- Za rozwiązanie uważa się całkowite i prawidłowe wypełnienie diagramu,
zaznaczenie poprawnej odpowiedzi lub podanie kompletnego wyniku.
- Za każde rozwiązane zadanie uczestnik otrzymuje określoną liczbę punktów
(podaną przy zadaniu).
- Wynik uczestnictwa - to suma punktów za wszystkie zadania.
- Do finału awansuje 10 uczestników z najwyższą punktacją.
- Za korzystanie z podpowiedzi lub niewłaściwe zachowanie uczestnik
może być wyłączony z konkursu.
Zadania
- Krzyżówka- na podstawie podanych nazw modeli, wpisz do diagramu krzyżówki
nazwy firm samochodowych. Litery z pól dodatkowo ponumerowanych do 1
do 9 Utworzą dodatkowe rozwiązanie. (5 pkt.)
- Test - "Czy znasz znaczenie słów - dobierz właściwy opis do
podanych słów". 16 pytań, za każdy wyraz 0,25 pkt.
- Wykreślanka tematyczna. Z diagramu należy wykreślić podane niżej
wyrazy w rzędach poziomych, pionowych, ukośnych i wspak. Pozostałe litery
czytane kolejno utworzą rozwiązanie. (3pkt.)
- Krzyżówka obrazkowa. (1 pkt.)
- Algebraf - zadanie polegające na odtworzeniu wyrażeń matematycznych.
Każdemu symbolowi odpowiada dokładnie jedna cyfra. Różnym symbolom -
różne cyfry. W zadaniu nie występuję cyfra 5. (4 pkt.)
- Zadanie logiczne - kostki domina. (2 pkt.)
- Sindbad Żeglarz - z 6 rysunków, zaznacz 2 identyczne. (1 pkt.)
- Zadanie logiczne - Bitwa morska - podobnie jak w "grze w statki".
Zadanie polega na ustaleniu położenia okrętów wojennych. Informacją
dla rozwiązujących są liczby na brzegach diagramu, określających liczbę
kratek zajętych przez okręty. (2 pkt.)
Etap II - Finał pod hasłem "Jeden
z dziesięciu".
- Losowanie numerków
- pierwsza TURA - Trzy kolejki pytań dla każdego zawodnika 2-ga TURA
- Przechodzą tylko ci zawodnicy, którzy zachowali przynajmniej jedną
szansę. Jeżeli na pytanie odpowie zawodnik z nr X, to potem on wybiera
odpowiadającego. Gra trwa dopóki, dopóty zostanie trzech finalistów.
- trzecia TURA - Pytanie na refleks
- Kto trzy razy odpowie na pytanie prawidłowo - wybiera następnego
odpowiadającego.
- Uczestnicy wybierają się wzajemnie do odpowiedzi (za każdą poprawną
odpowiedź - 10 punktów, jeżeli sam siebie wybierze - 20 punktów.
Za błędną odpowiedź - utrata szansy.
- KLAUZULA : W przypadku wyczerpania pytań - zwycięża finalista
z największą ilością punktów.
Do finału przygotowaliśmy około 300 pytań,
które wpisałam do komputera, po wydrukowaniu, kartki ofoliowałam i dopiero
pocięłam (chodzi o łatwość w wykorzystaniu). Konkurs-zabawa pod hasłem
OMNIBUS, to kolejna już impreza konkursowa organizowana przeze mnie w
tej szkole. Jest to jednak szczególne przedsięwzięcie zwłaszcza, że cyklicznie
powtarzające się z roku na rok. W ubiegłym roku szkolnym przebiegała ona
pod hasłem "Siedmiu wspaniałych" - gdyż tylko siedmiu uczniów
zakwalifikowało się do finału. Stałą pamiątką jest specjalna gablota wyeksponowana
przed biblioteką szkolną przedstawiająca zdjęcia OMNIBUSÓW z kolejnych
lat szkolnych. Sądzę, że udział w konkursach społecznie aktywizuje młodzież,
uczy śmiałego i spontanicznego wyrażania myśli, kształtuje określoną aktywność
i wzbogaca osobowość. Ponadto nagrody rzeczowe, jakimi obdarowywani są
zwycięzcy - też nie są bez znaczenia dla nastolatka. Mając na uwadze powyższe
refleksje i analizując wyniki konkursu - zabawy OMNIBUS, myślę , że udało
mi się zainteresować młodzież szkolną oraz nauczycieli wychowawców oraz
spopularyzować ideę przy pomocy mediów. W kwietniu br. planowane jest
spotkanie reprezentacji naszej szkoły z młodzieżą koszalińskiego Liceum
Ogólnokształcącego im. Dubois, a w przyszłym roku szkolnym (wspólnie z
kolegą mgr. Bogdanem Witkiem) zapraszamy chętne placówki oświatowe do
wspólnej międzyszkolnej zabawy.
Mieczysława Krajewska
nauczyciel-bibliotekarz
Na górę
|